Mówiąc o motywacji, mamy na myśli zmianę świadomości swojej lub pracownika. Jedyną drogą do zmiany świadomości jest przekonanie, że jej efekt będzie bardziej korzystny niż jej koszt. 

Zależy nam, aby to była pozytywna motywacja, ponieważ tylko taka będzie trwała w dłuższym okresie czasie. Powinna więc być komfortowa pod każdym kątem świadomości:

  • Fizycznym
  • Psychicznym
  • Emocjonalnym
  • Duchowym. 

Aby być w stanie zapewnić sobie lub innej osobie komfort pozytywnej świadomości, musimy dobrze wiedzieć co powoduje ten komfort. A raczej co powoduje dyskomfort. Coaching jest bardzo dobrą formą poznania osoby i powodów jej dyskomfortu świadomości. 

Przykład z życia

Mały obiekt w miejscowości turystycznej. Niewielki zespół, wszyscy się znają, traktują jak rodzina. Dobrze i komfortowo współpracują i pomagają sobie. Właściciel obiektu to dobry człowiek, który nie ma czasu na prowadzenie obiektu. Zatrudnia więc osobę, która ma go w tym wyręczyć. Dyrektorem jest Pani Manager. 

Od momentu w którym pojawia się Pani Manager, sytuacja w obiekcie się zmienia. Zaczynają być widoczne problemy, których wcześniej nie było lub nie było ich widać. Problemy z obsługą gości, z dostarczaniem czystych pokoi na czas, w kuchni, w restauracji, z organizacją zabiegów SPA. Goście zaczynają się skarżyć..

Ale prawdziwym problemem staje się to, że od momentu zatrudnienia Pani Manager, właściciel zaczyna słyszeć o swoim obiekcie tylko negatywne komentarze. Ile rzeczy nie działa, ile rzeczy jest do zmiany i że główną przyczyną jego problemu są pracownicy. Pani Manager, dziwiąc się jak mógł do takiej sytuacji dopuścić, przedstawia długą listę rzeczy, które ona teraz będzie naprawiać:

  • Niedoświadczona załoga
  • Zdemotywowana
  • Nigdy nie pracowała w “prawdziwym” hotelu
  • Nie jest zorganizowana
  • Pani na recepcji jest najsłabszym ogniwem
  • Itd..

Przejęty rozmiarem problemu, właściciel zaczyna czuć się winny całej sytuacji. To przez niego doszło do załamania, które za chwilę wpłynie na biznes. Ma jednak na szczęście, doświadczonego Managera, który to wszystko zaraz naprawi. 

Naprawy Pani Manager zaczynają się od naprawy pracowników. Tych, którzy wypadli źle w  systemie ocena pracownika zwolniła. Na ich miejsce zatrudniła nowych, którzy na początku, wydawało się, że dość dobrze odnaleźli się w nowej roli, ale.. sytuacja wciąż się nie zmieniała.

Aby zmotywować pracowników, Pani Manager wprowadziła plan motywacyjny, w którym wyniki biznesowe, połączone zostały z oceną pracownika i systemem dodatkowego wynagrodzenia. Niestety on również nie wpłynął na poprawę sytuacji.

Pani Manager wprowadziła więc proces edukacji pracowników, aby nauczyć ich jak powinni pracować. W tym momencie pojawiliśmy się my, SzkoleniaHoteli.pl

Zaplanowaliśmy serię szkoleń dla pracowników: Sprzedaż, Marketing, Obsługa Klienta, Revenue Management oraz Leadership. Właściciel obiektu przywitał nas bardzo serdecznie, jako nadzieję na “naprawę” jego zespołu. Pani Manager na szkolenia przysłała cały zespół. Sama jednak nie wzięła udziału w szkoleniach z uwagi na fakt iż:

  • po pierwsze: ktoś musi pilnować biznesu
  • po drugie: ona jest Managerem, więc ona już to wszystko wie. 

Koniec przykładu

Z takim scenariuszem spotykamy się w 80% przypadków. Różnią się one tylko skalą, od małego obiektu, przez sieci olbrzymich resortowych hoteli do sieciowych hoteli miejskich.

Scenariusz ten sam:

Dobry właściciel + Doświadczony Manager + Niezmotywowany zespół.

Proces ten sam:

Manager naprawia biznes, naprawiając zespół poprzez:

  • Ocena pracownika
    • zwolnienia tych „złych”
      • próba z nowym zespołem
        • program motywacyjny
          • szkolenia
            • my.

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu powyższego artykułu o Motywacji widzicie gdzie nastąpił błąd w matrixie. 

Po pierwsze:

Zespół nie jest problemem. Zespół nie jest niezmotywowany. Jest zmotywowany, ale negatywnie.

Po drugie:

Wprowadzenie nowego Managera wpływa na komfort świadomości pracowników. Każdy reaguje na swój sposób. Jedni są neutralni, inni mogą mieć zachwianych kilka sfer świadomości, głównie psychiczną i emocjonalną. Zachwiane samopoczucie samo w sobie powoduje negatywną motywację. 

Po trzecie:

Ocenianie pracowników, które skutkuje zwolnieniami i zmianami, pogłębia dyskomfort. Pogłębia negatywną motywację. 

Po czwarte:

Wprowadzenie “programu motywacyjnego” jest nieskuteczną metodą, która jeszcze bardziej podkreśla jak zespół jest negatywnie zmotywowany.

Po piąte: 

Szkolenie i edukacja pracowników jest bezsensowną inwestycją (co jest twardą, ale szczerą opinią nas oferujących szkolenia dla hoteli). Z pieniędzy właściciela, szkolone są osoby, które skorzystają z wiedzy tylko personalnie. Na każdym z takich szkoleń słyszymy “to zmienia moje życie”, “teraz rozumiem” oraz “szkoda, że Pani Manager tego nie słyszy”, “co z tego jak tu i tak się nic nie zmieni”. I to jest prawda. Jeśli chodzi o środowisko pracy, nic się nie zmieni. Ponieważ pracownicy są wciąż negatywnie zmotywowani. Z nową, szerszą wiedzą, ale negatywnie zmotywowani. 

Wniosek?

  • Poza tym, że współczujemy przemiłemu właścicielowi obiektu oraz wszystkim innym miłym właścicielom;
  • Poza tym, że przykro nam, że pozostawiamy zespół w stanie negatywnej motywacji;
  • Poza tym, że przykro nam, ze pozostawiamy Managera, który nic nie zmieni, przez co w przeciągu kilku lat zostanie wymieniony na innego, ale takiego samego;

Wniosek jest jeden: przyczyną problemu jest to, że mamy bardzo dużo Managerów i bardzo mało Liderów. 

Co powinno się stać w naszym obiekcie?

  1. Manager powinien być lub zostać Liderem.
  2. Poznać co powoduje negatywną motywację pracowników.
  3. Ustalić plan akcji, który docelowo wpłynie na świadomość pracowników tak, aby zmienić ich motywację w pozytywną. Plan akcji nastawiony na komfort i samopoczucie pracowników, pod kątem:
  • Psychicznym (zaspokojenie podstawowych potrzeb, w tym finansowych)
  • Emocjonalnym (zaspokojenie przyczyn negatywnych emocji: strachu, nieśmiałości, poczucia niskiej wartości, ignorancji, arogancji itd..)
  • Fizycznym (zadbanie o dobrą kondycję i zdrowy tryb życia pracowników)
  • Duchowym (poszanowanie wartości pracowników).

Plan akcji, który nie ocenia zespołu. 

SzkoleniaHoteli.pl mają specjalnie opracowane szkolenie dla kadry Managerskiej, wpływające na jej świadomość, pokazujące w jaki sposób wpływać na ludzi i na biznes. 

Szkolenie, które skłania uczestników do wyjścia ze strefy komfortu
Szkolenie nie podaje “złotego” programu motywacyjnego
szkolenie uczy jak pracuje ludzki mózg,
na czym polega Inteligencja Emocjonalna
i jak to wykorzystać w coach’owaniu pracowników.  

Zapraszamy do współpracy miłych właścicieli którzy chcieliby pomóc swoim Managerom zostać Liderami. 

Na koniec, wspomnieliśmy, że wyżej opisany przykład zdarza się w 80% przypadkach z jakimi mieliśmy do czynienia. W pozostałych 20% przypadkach, problemem jest właściciel. 

Zapraszamy więc do współpracy nie tylko miłych właścicieli, którzy chcą pomóc swoim Managerom, ale zapraszamy też właścicieli, którzy chcą pomóc sobie. 


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *